Helaas is Lion's Arch niet wat mensen gehoopt hadden. Dit land wordt ook door monsterlijke figuren geteisterd genaamd de ondoden. Verezen uit de dood worden steden en mensen verpulverd onder de klauwen van de on doden. De storyline gaat door naar Maguuna's Jungle. Een jungle waar je als rebel moet strijden tegen The White Mantle. Een orde bestaand uit vele figuren waar leugens en corruptie niet ongewoon zijn. Al snel kom je erachter waar je naar toe moet en dat is the Crystal Desert. Hier moet je de draak genaamd Glint verslaan wil je achter de bron van evil komen en de Prophecie vervullen. Je beland in van de vochtige jungle Maguuna naar de droge woestijn van kristal. Hier vervul je talloze missies tegen allerlei monsterlijke figuren.
Na het verslaan van de draak, die je het een en ander vertelt over de Lord of the Undead gaat de reis verder naar the Southern Shiverpeak mountains. Dit gebergte wordt aangevallen door de Jade. Dit zijn figuren niet van deze wereld. Ze bestaan over zeer krachtige spells en aanvallen waar de mens niet tegen kunnen. Door een visioen kom je terecht bij een wizard die een spell doet op het huidige Armor. Dit maakt je immuun voor de buitenaardse krachten, wat je in staat maakt de Jade's te verslaan in meerdere gevechten. Van het koude gebergte ga je naar The Ring of Fire. Dit is het laatste eiland waar je op zoek gaat naar de bron van het kwaad. Dit eiland bestaat uit droge lava achtige landschappen die vol staan met jade's en de ondoden. Je gaat op zoek naar de Lord of the Undead en verslaat het om de wereld genaamd Tyria te redden van het kwaad. Dit is de laatste missie die je van het verhaal Prophecies kunt vervullen. Je zou kunnen zeggen dat je de game hebt uitgespeeld, maar Guild Wars is er zo op ontwikkeld dat je de game nooit kunt uitspelen. Er zijn talloze werelden waar je terecht kunt en missies die op verschillende wijze kunt uitspelen. Je bent dus na het verslaan van het kwaad, nóg lang niet klaar met bevechten van monsterlijke figuren.