De monsters en quests passen zich aan de spelers die op dat moment aanwezig zijn in het level, ook kan een level zomaar beginnen als je rondloopt in een level. Dit maakt het natuurlijk hartstikke gaaf,m omdat een missie op ieder moment kan beginnen en je vecht nooit tegen te hoge of te lage levels want het niveau past zich automatisch aan. Een zeer innovatieve manier om de game een stuk uitdagender te maken. Waar er voorheen enkel wat knopjes ingedrukt moesten worden, moet er nu een stuk meer gebeuren om niet het haasje te zijn. Je beschikt namelijk over de mogelijkheid tot springen en het ontwijken van aanvallen. In Guild Wars 1 kon je auto-lock doen en schoot je altijd raak, mits de foe niet te ver stond. In Guild Wars 2 moet je goed richten en heb je de kans dat je doelwit ontwijk acties doet om te voorkomen dat hij/zij geraakt wordt. Dit maakt de gameplay een stuk uitdagender en maakt het verschil tussen de spelers vooral de speler zelf en niet zozeer meer geluk en level.
De spelers in Guild Wars vonden het ook minder dat er niet verschillende rassen bespeeld konden worden, met de nieuwe game kan er wél een andere ras worden gekozen. Het is namelijk mogelijk om naast de mens ook de Asura, Norn, Charr en Sylvari te kiezen. Dit zijn compleet nieuwe rassen om te bespelen maar zijn wel al bekend van Guild Wars 1. In de laatste uitbreiding van GW 1 genaamd Eye of The North moest er namelijk gespeeld worden met de Asura, Norn en Charr.
Aan het begin van de game kies je de ras die je wilt bespelen en zal de game zich aanpassen naar jouw keuze. Dit maakt de game wéér een zeer unieke variant en zal dit de komende jaren heel blijven. Wat staat er nog meer in petto voor ons? Dat is niet te zeggen, genoeg om de komende jaren zoet te zijn met gamen!.